דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהם מדרסים ומה תפקידם? 

מאת    [ 09/12/2007 ]

מילים במאמר: 922   [ נצפה 5805 פעמים ]

מדרסים זו מילה.
ככל שאר המילים ישנה משמעות העומדת מאחורי צירוף אותיות זה.
מאחורי חלק מהמלים בשפה מסתתרת משמעות פשוטה ומאחורי חלק אחר, משמעות גדולה המכניסה עשרות, מאות ואף אלפי מילים ורעיונות מאחורי צירוף אותיות חדש זה המקל עלינו לבטא את עצמנו. המילה מדרסים נכנסת לקבוצה השנייה.
במאמר זה איידע אתכם במשמעות שעומדת מאחורי מילה זו ובהשפעתה על חיינו.

נתחיל מהפשוט. מדרסים הם חפץ או אביזר הנכנס לנעל ועליו עומדים כשהרגל נמצאת בתוך הנעל. ההשוואה לרפידה (ספידה) מתבקשת אך בעוד הרפידה בסך הכול מרככת את מגע כף הרגל עם סולית הנעל, למדרסים, ובעיקר כאלה העשויים היטב, תפקידים נוספים וחשובים.
הבה נמשיך, מדרסים הם אביזר טכני. מה זאת אומרת?
ניקח דוגמא אחרת, מוכרת יותר - משקפיים. משקפיים הם אביזר טכני המורכב אל מול העיניים והעוזר לאנשים בעלי ליקוי ראיה כלשהו לראות טוב יותר וכך לתפקד טוב יותר.
וכך גם מדרסים. מדרסים הם אביזר טכני המוכנס לנעל אשר מחלק נכון את העומס על כפות הרגליים, משפר את היציבה ומשפר את היציבות. וכשאנו עומדים או הולכים טוב יותר, כך אנו מתפקדים טוב יותר.

מה מדרסים עושים?
מדרסים כשהם עשויים היטב תומכים את רקמות כף הרגל, בולמים זעזועים, עוזרים בהזרמת דם תקינה לחלקי כף הרגל, מתקנים מנח עצמות לא תקין, מחלקים את העומס נכון על כף הרגל ומגבירים את הרגשת הנוחות בעת הדריכה. כמו כן, במאמצים גופניים גדולים כגון מאמצים ספורטיביים, מסייעים בשיפור הביצועים.
כשאדם הולך כאשר בנעליו מדרסים אשר הותאמו לכפות רגליו אישית ובצורה טובה הוא יחוש הפחתה בכאבי רגליים, היעלמות כאבי רגליים, יותר יציבות בעמידה ובתנועה, ירגיש שיציבתו משופרת ושהליכתו קלה יותר.
במקרים מסוימים, השימוש במדרסים אף יפחית כאבי גב ואפילו כאבי צוואר.
בשימוש במדרסים משך זמן העמידה, ההליכה והריצה ללא כאבים מתארך. כאבים שנחשבים לכאבים כרוניים, במידה ומקורם במקור הניתן לתיקון על ידי מדרסים, חולפים בתקופה של עד חודש.

חלוקת עומס
ציינתי שתפקיד אחד של המדרסים הוא שהם מחלקים את העומס נכון על כף הרגל. אך מהי חלוקה נכונה של העומס?
ובכן, בעבר הרחוק, בני האדם היו הולכים יחפים ועל אדמה, חול, עשבים ושאר משטחים טבעיים ורכים יחסית.
ניקח לדוגמא חול ים. כשאדם צועד יחף בחול ים, חלק מעוצמת הצעד נספגת בכדור הארץ. זאת אנו רואים בתור עקבות. כך שיש לנו בלימת זעזועים.
החול משתנה בהתאם לצורת כף הרגל שלנו וכך ממלא חללים ריקים ומחלק את העומס שווה בשווה לכל חלקי כף הרגל ואנו נשארים ללא חלקים אשר אינם משתתפים בדריכה ובכך מקלים על כף הרגל.
מכיוון שהחול כמשטח דריכה אינו שטוח שרירים רבים ברגליים מופעלים באופן רציף בכדי לשמור על יציבות ובכך מתחזקים ומשפרים את יציבות הגוף - שרירים אשר ביומיום בהליכה על משטחים ישרים אינם פעילים.
כיום, אנו הולכים על אספלט, בטון, מרצפות או שיש, משטחים קשיחים ושטוחים ומאבדים את יתרונות המשטחים הטבעיים, ומכאן נובעים חלק גדול מכאבי הרגליים שלנו. המדרסים ממלאים החוסר ביתרונות אלו ומכניסים אותם הישר לתוך הנעל הפרטית שלנו.
אז האם חלוקת עומס הדריכה על כף הרגל משמעותה היא חלוקה שווה בין כל נקודה ונקודה?
ובכן, למרות שבמחשבה ראשונה נח לחשוב כך אנו מגלים שזאת אינה התשובה בחלק רב מהמקרים.
אצל אנשים רבים נקודות מסוימות בכף הרגל רגישות יותר מאחרות - לכאב, להיווצרות יבלות - ולכן חלוקה נכונה של עומס תהיה בעצם הורדת עומס מנקודות אלה והעברתו לנקודות אחרות.
המדרסים מורידים עומס ממקומות רגישים, חלשים ואו כואבים ומעבירים עומס למקומות חזקים.

מדרסים בהתאמה אישית
רובנו שמענו כבר את המונח מדרסים בצורה כזו או אחרת.
ישנם מדרסים הנקראים "מדרסי מדף", הכוונה למדרס הנעשה לפי סטנדרט מסוים ונמכר ללא התאמה לאדם. לקחו מאפיינים כללים המשותפים למספר רב של אנשים ולפיהם בנו מדרס אשר אותו מוכרים כמוצר מדף. מדרסים אלו מיוצרים בסטנדרט מסוים, אך אנו איננו בנויים לפי סטנדרט, גבוה ככל שיהיה. כל אדם שונה מחברו החל בפניו, טביעות אצבעותיו, דעותיו וכן בצורת רגליו. אמנם, ישנם שמות המתארים מצבים שונים של כפות רגליים, אך עדיין הפתרון צריך להיות מותאם לצורה הספציפית של כף הרגל של כל אדם, לצורת עמידתו וצריך להתייחס לכאבים הייחודיים שמרגיש כל אדם כתוצאה ממצב כפות הרגליים שלו.

איך לוקחים מידות למדרסים מותאמים אישית?
ישנן שיטות רבות. חלקן הן: שיטת המחשב, שיטת הדריכה בקופסת ספוג, השיטה האמריקאית ושיטת E.F.S.
דרך ללקיחת מדידות הנחשבת כיום לטובה ביותר היא לקיחת מידות כף הרגל באמצעות חבישת כף הרגל על ידי תחבושת גבס.
במקרים רבים מתייחסים בשפה הלא מקצועית לשיטת הדריכה בקופסת ספוג כ"מדרסי גבס", אך יש להבדיל את הטבעת צורת דריכת כף הרגל בתבנית ספוגית מחבישת כף הרגל בתחבושות גבס.
השיטה האמריקאית ושיטת E.F.S שתיהן משתמשות בתחבושות גבס לחבישת כף הרגל לצורך לקיחת מידות אך גם ביניהן ההבדלים גדולים ונובעים מהנחת יסוד לגבי תיקון ליקויים בדריכה. לגבי ההבדלים בין השיטות ארחיב בטורים הבאים אך בינתיים אומר שהשיטה האמריקאית דוגלת בפתרון בעיות הרגליים לפי זווית דריכת העקב ומספקת מדרסים קשיחים ושיטת E.F.S מצרפת לזווית דריכת העקב פרמטרים נוספים וקשיחות החומרים מהם המדרסים בשיטה זו בנויים משתנה בהתאם למקרה.

שאלה שנשאלתי פעמים רבות היא - כמה זמן אצטרך להשתמש במדרסים?
ובכן התשובה לשאלה היא כזו - קרוב לוודאי שתמיד.
נחזור לדוגמת המשקפיים. בעוד כולנו יודעים שתפקיד המשקפיים הוא חשוב לעין ערוך עדיין חלקנו מעדיפים ללכת בלי להרכיב משקפיים ומשתמשים בעדשות מגע כתחליף וחלק אף ניגשים לביצוע ניתוח לייזר להסרת משקפיים.
כמו שלא תצפו שלאחר שנה שבה תרכיבו משקפיים תוכלו להורידם ולראות טוב בלעדיהם, כך המדרסים מתקנים מצב קיים אך לא מרפאים אותו. אך עם זאת, המדרסים הם לא נטל. שלא כמו חגורת גב או מגני מפרקים, המגבילים את התנועה ויוצרים אי נוחות כחלק מתהליך העזרה שלהם, המדרסים הם נוחים יותר ונעימים יותר מרפידת הנעל ומטופלים רבים מעידים שהם מעבירים את המדרסים מנעל לנעל ואף מבקשים שיתקינו להם מדרסים לנעליים אלגנטיות. וזאת למרות שלמשך זמן לא ארוך הם יכולים ללכת ללא המדרסים, אלא הם מעדיפים ללכת איתם. חלקם, בימים הראשונים של השימוש, אף מספרים שההרגשה בהתחלה היא כאילו עושים להם מסאג' למשך כל היום.
יעקב חיים וינברג - מומחה לפתרון בעיות רגליים
כנסו לאתר:
מדרסים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב